Desatero efektivní domácí přípravy
Desatero efektivní domácí přípravy
- Prostředí
Připravte prostředí, podmínky a místo na učení. Vypněte rušivé zvuky a rozptylovače (TV, mobil, počítač), udělejte pořádek, nachystejte pomůcky, vyvětrejte.
- Pravidelnost
Domluvte si pravidelný čas, kdy s učením začnete (např. v pracovní dny v 15 h), kdy skončíte.
- Důslednost
V pravidelnosti buďte důslední k dětem i k sobě. Občas se dětem nechce stejně jako vám.
- Odkud kam
Při problémech s řešením a vypracováváním úkolů začněte nejlehčím úkolem, který dítě zvládne. Pak přejděte na nejtěžší úkol, nakonec řešte ostatní úkoly.
- Změna aktivit
Všímejte si, co dítě potřebuje. Pokud mu úkol dlouho nejde vyřešit, vypracování mu nepřiměřeně trvá, dítě se u něho trápí, změňte aktivitu. Úkol dokončete po přestávce. Menší děti vyžadují více pohybové aktivity, často u učení potřebují chodit nebo se i jinak hýbat.
- Přestávky
Přestávky zařazujte podle individuálních potřeb vašeho dítěte. Zkuste před přestávkou dokončit úkol nebo nějaký blok učiva.
- Odměna, pochvala
Po učení nezapomeňte dítě i sebe pochválit nebo odměnit např. oblíbenou činností, hrou apod. Slovně hodnoťte to, co dítě dělá, ne jaké je (např. krásně jsi se soustředil, pracoval jsi pečlivě…)
- Motivace, zájem
Udělejte si seznam úkolů a hotové si odfajfkujte. Motivujte pozitivně – říkejte dítěti, co a jak dělá dobře, co a jak by mohlo dělat lépe.
- Aktuální situace
Pamatujte na to, že proces učení ovlivňuje aktuální situace vaše i dítěte – to, co právě prožíváte, jak se cítíte, co se v rodině děje, jak reagujete. Vy jste ten, koho dítě potřebuje nejvíce.
- Přístup k dítěti
Pomáhejte dítěti tam, kde vidíte, že potřebuje pomoc. Podporujte samostatnost. Snažte se s dítětem komunikovat v klidu a s respektem k jeho i svým potřebám.